piątek, 24 lutego 2017

Medyczne ciekawostki


Widziałam, że dobrze przyjęliście post z typowo biologicznymi ciekawostkami „Sztuczki organizmu”. Postanowiłam więc napisać kolejny zbiór ciekawostek biologiczno-medycznych.

Superczłowiek
Tak często słyszymy o wypadkach drogowych, że chyba przestało nas to poruszać. Hasła „Śmiertelny wypadek”, „kraksa” nie robią na nas takiego wrażenia, bo codziennie słyszymy takie komunikaty. Troje ludzi postanowiło zawalczyć zarówno z obojętnością, jak i zwrócić uwagę biorącym udział w ruchu drogowym, że nie są niezniszczalni, chyba że wyglądają jak Graham.
Graham  to „dziecko” rzeźbiarki, chirurga urazowego i inżyniera bezpieczeństwa ruchu. Jest dorosłym mężczyzną i pochodzi z Australii. Graham jest wizualizacją tego, jak wyglądalibyśmy, gdybyśmy w wyniku ewolucji przystosowali się do wypadków komunikacyjnych. Wszystko ma podobne jak my, tylko lepsze, większe i bardziej wytrzymałe: twarz ma pokrytą grubą warstwą tłuszczu chroniącą przed złamaniem kruche kości twarzoczaszki, jego skórę pokrywa kilkanaście sutków i zgrubień mających za zadanie amortyzować uderzenia. Czaszka Grahama ma wbudowane specjalne strefy zgniotu, które chronią mózg nawet przed najpotężniejszym uderzeniem. Między jego żebrami znajdują się stabilizatory, dzięki którym jego narządy wewnętrzne nie ulegną zmiażdżeniu.

Portret pamięciowy na podstawie śladów DNA
Dzięki postępom w sekwencjonowaniu DNA naukowcy z Nanolabolatorium Parabon opracowali metodę umożliwiającą odtworzenie prawdopodobnego fenotypu (wyglądu) danej osoby na podstawie próbki jej genów. Snapshot przekształca zawarte w DNA biomarkery na konkretne cechy fizyczne: płeć, kolor oczu, włosów, skóry, a następnie konstruuje komputerowy model twarzy. Podobieństwo jest uderzające.

„Myślące” jelita
Nasz układ pokarmowy posiada aż 100 milionów neuronów, więc można powiedzieć, że jest naszym drugim mózgiem. Komórki nerwowe są rozsiane po jelicie i jamie brzusznej. Przekazują sobie informacje, które dopiero po przetworzeniu kierują do mózgu. Ten zbiera i analizuje te dane, po czym odsyła do neuronów jelitowych. Ta współpraca jest nazywana osią mózg-przewód pokarmowy i odpowiada za wiele funkcji, w tym również psychicznych i związanych z zaburzeniami umysłowymi. Naukowcy z Baylor College of Medicine w Teksasie uważają, że nasze jelita mają wpływ na tak skomplikowane kwestie jak samopoczucie czy integracje społeczne. Na potwierdzenie tej teorii przywołują zespół jelita nadwrażliwego objawiający się depresją i zaburzeniami lękowymi oraz chorobę Parkinsona – mogą ją wywołać toksyczne substancje zawarte w pożywieniu.

Źródło tekstu: Świat wiedzy. Sekrety medycyny – wydanie specjalne nr 5/2016         
Źródła zdjęć: facet.interia.pl, snapshot.parabon-nanolabs.com

18 komentarzy :

  1. Ostatni fakt o jelitach jest zaskakujący ! Coś niesamowitego!

    OdpowiedzUsuń
  2. Graham mnie trochę ... przeraził? Dziwni byliby ludzie, gdyby tak wyglądali.

    Pozdrawiam cieplutko;) Tak Po Prostu BLOG Będzie mi miło jak zajrzysz do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O jelitach wiedziałyśmy ale Graham bardzo nas zaskoczył! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy wcześniej nie słyszałam o Grahamie. W ogóle nie wygląda jak człowiek. Gdyby faktycznie ludzi tak wyglądali, to pewnie byliby niezniszczalni.
    O tworzeniu portretu z komórek DNA słyszałam, ale cały czas nie mogę się nadziwić, że takie coś jest możliwe. Podobieństwo faktycznie uderzające. :D

    starwarspoland.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. O, moja ulubiona seria wpisów na Twoim blogu :) Uwielbiam takie medyczne ciekawostki, chociaż za samą biologią nie przepadam :P

    Najbardziej zainteresował mnie przypadek Grahama - czy wiadomo dlaczego tak wygląda? To była jego świadoma decyzja czy po prostu miał wypadek i to na jego skutek zdecydował się na taką transformację ciała?

    Sakurakotoo ❀ ❀ ❀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie nie, takiego go stworzono, aby pokazać, jak każdy z nas miałby wyglądać, gdyby ewolucja przystosowała nas do przeżywania w wypadkach samochodowych.

      Usuń
  6. Lubię takie ciekawostki. Ten świat wciąż i wciąż się rozwija. To jest aż nieprawdopodobne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Akurat o jelicie wiem, bo sama mam żywnościowe problemy, ogólnie u niektórych alergików łatwo ogarnąć, że zeżarli coś czego nie mogą - nawet śladowe ilości, nagle zachowujemy się jakbyśmy mieli adhd albo byli naćpani, jest takie śmieszne coś gluteomorfina i kazomorfina - wiem, że są śladowe ilości w jedzeniu po tym jak mi odwala i jak na koniec zaczynam myśleć o samobójstwie, wniosek - po co wydawać na narkotyki skoro jest chleb, idąc za tym sądzę że należy zdelegalizować chleb i zacząć rozprowadzać go w podziemiu XD

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj ja jestem alergiczką i od razu wiem jeśli zjem coś czgeo mi nie było wolno..

    OdpowiedzUsuń
  9. o kurcze rozwaliło mnie to ;o nie słyszałam nigdy o tym ziomku Grahamie

    OdpowiedzUsuń
  10. Ooo nie wiedziałam o tym, że w jelitach jest tyle neuronów :D Ciekawa sprawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. To o jelitach jest niesamowite!

    OdpowiedzUsuń
  12. o superczłowieku pierwszy raz czytam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie słyszałam o "super człowieku" :)

    Mogłabyś kliknąć w linki w poście TU ? Dzięki! :*

    OdpowiedzUsuń
  14. Ślimak na bank się pojawi, ale nie wiem czy zdążę na kwiecień, bo w pracy szykuje się grunwald :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo lubię czytać takie posty. Graham jest świetny :) ale gdybyśmy mieli tak wyglądać...

    OdpowiedzUsuń

☆Dziękuję za Twój komentarz
☆Zostaw proszę link do swojego bloga - odwdzięczę się za Twoją opinię
☆Nie uznaję "obserwacji za obserwację", obserwuję tylko te blogi, które mi się podobają.