piątek, 9 września 2016

Trudne pytania małych ludzi i jak na nie odpowiedzieć + LBA

Nie od dzisiaj wiadomo, że dzieci są o wiele bardziej dociekliwe od dorosłych. Zadają im wiele kłopotliwych pytań, na które często przeciętny Kowalski nie potrafi odpowiedzieć, a przecież nie powinno się zbywać dziecka i zabijać jego ciekawości. Dzisiejszy post jest naukowy, ale – mam nadzieję – napisany w prosty i przystępny sposób.

Jak powstaje światło?
Większość energii świetlnej dostarcza nam węgiel. Poza nim źródłami prądu są m. in. woda, wiatr czy energia słoneczna. Ja postanowiłam skupić się na węglu, ponieważ o powstawaniu prądu z różnych źródeł można by napisać oddzielny post. Aby w ogóle powstał prąd, trzeba wydobyć węgiel. Robi to wielka maszyna, która na dobę zbiera ok. 2,5 tysiąca ton węgla. Następnie surowiec jest transportowany taśmociągiem do elektrowni. Po drodze jest oczyszczany i osuszany, a następnie trafia do młynów węglowych, gdzie zostaje zmielony na pył. Pył zdmuchiwany jest do palników pyłowych, a później do kotła, gdzie się go spala. W kotle powstaje para, która wprawia w ruch turbiny podłączone do generatorów prądu. Tam prąd jest rozdzielany i wysyłany w świat.

Dlaczego inne ptaki latają, a pingwin tego nie potrafi?
Sama natura przystosowała większość ptaków do lotu. Dała im „puste” kości wypełnione powietrzem, dzięki czemu są lżejsze. Ptak, by latać, potrzebuje skrzydeł. Porusza nimi dzięki bardzo silnym mięśniom piersiowym. Latanie wymaga bardzo wiele energii, dlatego ptaki wykształciły mechanizm podwójnego oddychania, które polega na tym, że świeże powietrze płynie przez płuca od tyłu do przodu, zarówno podczas wdechu jak i wydechu. Poza wspomnianymi cechami wewnętrznymi ważne jest to, co widać na pierwszy rzut oka – pióra. Nadają one ptakowi opływowy kształt, a te znajdujące się na ogonie umożliwiają zwierzęciu sterowanie lotem.
nurzyki polarne
Zanim odpowiem na drugą część pytania, przyjrzyjmy się nurzykom polarnym. Te zwierzęta mają podobny wygląd i tryb życia: nurzyki – tak samo jak pingwiny – są biało-czarne, dobrze nurkują, a jako napęd pod wodą wykorzystują skrzydła, ale poza tym latają. Okazuje się jednak, że nurzyki podczas lotu zużywają o wiele więcej energii niż jakikolwiek inny ptak. W ten sposób latanie dla nich to naprawdę ciężka praca, podczas gdy nurkują bardzo dobrze i zużywają na to bardzo mało energii. Pingwiny natomiast są jeszcze lepsze w nurkowaniu, przez co musiały zwiększyć gęstość kości, ciężar ciała i jeszcze lepiej przystosować do niego skrzydła. Niestety, tego nie dało się połączyć z umiejętnością latania. Podsumowując: ptaki, by latać, powinny być przede wszystkim lekkie i mieć odpowiednio wyprofilowane skrzydła. Niestety pingwiny są zbyt ciężkie i mają zbyt małe skrzydła w stosunku do reszty ciała, dlatego lepiej im na ziemi.

 Jak robią się dziury w zębach?
W naszej jamie ustnej żyją miliony bakterii, które żywią się tym, co zostało w buzi po zjedzeniu posiłku. Oczywiście najbardziej lubią cukier. Jedząc go, tworzą nalot na powierzchni zębów, tzw. płytkę nazębną. Jeśli nie jest ona usuwana w trakcie szczotkowania, wytwarza ona kwasy, które niszczą szkliwo (wierzchnią warstwę zębów). Tworzą się na nim malutkie dziurki, które po pewnym czasie powiększają się, aż do pojawienia się dużej dziury.

Dlaczego się płacze przy krojeniu cebuli?
Krojąc cebulę, „niszczymy” ją, a konkretniej jej strukturę komórkową. Ze zniszczonych komórek wydostają się substancje (enzymy), które łącząc się ze sobą, w wyniku skomplikowanych reakcji, tworzą gaz wywołujący łzawienie. Kiedy gaz dostanie się do oka, reaguje z obecną w nim wodą tworząc kwas siarkowy, który jest toksyczny. Aby zneutralizować kwas obecny w gałce ocznej, wydzielana jest duża ilość wody, co powoduje łzawienie.
Pocieranie oczu dłońmi pokrytymi sokiem z cebuli w żaden sposób nie pomoże, może jedynie zaszkodzić. Przed krojeniem cebuli najlepiej przekroić ją na pół i zamoczyć pod wodą. Wtedy powstały gaz zneutralizuje się pod wpływem wody z kranu. 

Źródła tekstu: youtube.com/watch?v=Ypo3sKJhUeI, focus.pl, Biologia na czasie 1. Zakres rozszerzony, wyd. Nowa Era, wyborcza.pl, artdental.olsztyn.pl, food-info.net
Źródła zdjęć: bylight.pl, vetco.org, polki.pl, memy.pl
____________________
Okej, a teraz małe odbiegnięcie od tematu postu jak i całego bloga. Myślałam, że LBA umarło śmiercią naturalną i już nikt się w to nie bawi, ale okazało się, że ma się nadzwyczaj dobrze. Rzadko macie okazję dowiadywać się, co u mnie, a nowi Czytelnicy prawie w ogóle mnie nie znają, dlatego wykorzystując to, że zostałam nominowana, postanowiłam trochę się przed Wami otworzyć i odpowiedzieć na kilka pytań.

Nominowała mnie Śpioszek.

1.       Jaki były Twoje trzy najlepsze posiłki jakie jadłaś? (jedno śniadanie, jeden obiad i jedna kolacja).
Ja tu w trakcie diety, a Ty mi zadajesz takie pytanie… ;) Moje ulubione śniadanie to jajecznica, którą robił mi mój tata, obiad – polędwica z fasolą i ziemniakami w mundurkach, a kolacja – naleśniki z dżemem.

2.       Jakim cytatem mogłabyś określić samą siebie?
Nie znam zbyt wiele cytatów, szczególnie tych, które mnie określają, ale zapisałam sobie gdzieś następujący, autorstwa Emila Ciorana: „Wlec się spokojnie jak ślimak i zostawiać ślady – ze skromnością, starannością i w gruncie rzeczy z obojętnością… z cichą rozkoszą, w bezimienności”.

3.       Twoje obecne największe marzenie?
To wyjazd do Japonii lub Korei Południowej. Od czterech lat interesuję się kulturą i muzyką Dalekiego Wschodu, dlatego tak bardzo chciałabym odwiedzić choć jeden z tych dwóch krajów. Oprócz tego chciałabym, żeby kreska eyelinerem wreszcie wyszła mi równo.

4.       Jaki masz w swoim życiu cel, do którego dążysz? Co robisz, aby go osiągnąć?
Na razie „żyje chwilą”. Przekonałam się, że moje planowanie i starania nic nie dają, więc postanowiłam poczekać na jakieś wydarzenie czy coś, co da mi kopa do ponownego postawienia sobie celu i dążenia do niego.
5.       Twoja ulubiona komedia?
Rzadko oglądam filmy, jestem zacofana i wolę czytać książki. Dlatego moją ulubioną komedią jest „Zemsta” Fredry. Jest zekranizowana, więc warto chociaż ją obejrzeć.

6.       Ludzie często powtarzają, że chcieliby się wrócić do dzieciństwa, podstawówki, czy po prostu szkoły. A do jakiego etapu w Twoim życiu Ty chciałabyś się wrócić?
Raczej nie cofnęłabym się w czasie. Jasne, dzieciństwo było fajne, gimnazjum super, ale czy gdybym naprawdę cofnęła się w czasie, to zrobiłabym inne rzeczy niż rzeczywiście robiłam. Wspomnienia niech pozostaną wspomnieniami, żyje się tu i teraz.

7.       Jaki sen najbardziej ci utkwił w pamięci?
Od jakiegoś czasu zapisuję swoje sny, więc automatycznie zakotwiczają się one w mojej pamięci. Ale jeden, który najlepiej zapamiętałam, to ten, że widziałam taki wielki księżyc w pełni, a obok dwie nakładające się na siebie planety, z czego jedna była szara, a druga jakby płonęła (teraz myślę, że to mogło być słońce). Patrzyłam na to, unosząc się w powietrzu, nad rzeką, patrząc w kierunku północy. Moje sny są nienormalne.

8.       Czy masz swoją szczęśliwą liczbę? Dlaczego akurat taką?
Kiedy do mojej szkoły przyjeżdżali państwo, którzy opowiadali nam o różnych instrumentach (takie wydarzenie zwało się „koncertem”), to czasem robili konkurs. Jedno dziecko się zgłaszało, mówiło jakiś numerek i pani zadawała mu pytanie spod tego numerka. Jeśli odpowiedziało dobrze, dostawało cukierka. Były też szczęśliwe pytania, czyli puste numerki, za których wypowiedzenie dostawało się cukierka „za darmo”. Powiedziałam cyfrę „jeden”, ponieważ był to mój numer w dzienniku i wygrałam tego darmowego cukierka. Niestety, później nie miałam okazji przekonać się, czy moja szczęśliwa liczba naprawdę działa.

9.       Najmniej lubiana pora roku przez Ciebie?
Jestem dziwna i nie lubię lata. Mam tak jasną skórę, że nie mogę się opalać, bo skutkuje to dla mnie poparzeniem. Poza tym nie lubię, kiedy jest gorąco. Wiecie, kiedyś może wyprowadzę się do Norwegii czy Szwecji i ludzie nie będą widzieli nic dziwnego w mojej bladości, ale w Polsce, kiedy zakładam krótkie spodenki, to ludzie patrzą na mnie jak na kosmitkę, bo „takie blade nogi, a nosi krótkie spodenki”. Niestety, wolę, żeby mi było chłodniej i wygodniej niż żeby ludzie przestali się gapić.

10.   Jaką posiadasz pasję/hobby, które nie jest związane z blogiem? Co to jest?
Ostatnio zaczęłam interesować się tematami urodowymi, nie tylko makijażem, ale i  pielęgnacją. W życiu większości kobiet chyba przychodzi taki czas, że chcą zacząć o siebie lepiej dbać, ale nie dla innych, nie żeby poderwać jakiegoś faceta, ale po to, żeby dobrze się ze sobą czuć. Poza tym uwielbiam czytać książki, szczególnie kryminały, oraz staram się pisać opowiadania, choć to ostatnie niespecjalnie mi wychodzi.

11.   Dokończ zdanie. Nigdy, przenigdy...
… nie zniszczyłabym drugiego człowieka. Czasem potrafię być odrobinę wredna, w końcu kolor włosów zobowiązuje, ale nigdy nie doprowadziłabym – przynajmniej świadomie – drugiego człowieka do ostateczności. Nie lubię sprawiać ludziom bólu, choć czasem zdarzy mi się, że nie myślę, tylko mówię. Wtedy sumienie gryzie mnie do momentu, w którym nie przeproszę. Kiedyś było gorzej: nawet kiedy miałam rację, przepraszałam. Teraz trochę się ogarnęłam i wiem, co jest moją winą, a co nie. I bardziej panuję nad sobą.

Nominuję następujące osoby:
Natalie Witness z Odkrywamy zakątki świata
Marta W z Dressed in makeup
Katrina z Drewniany Most
Sakurako too z Sakurakotoo
troche-ironii z troche-ironii
So Alice z So Alice
Agata Kądziołka z Naczytane
  
1.       Jaka jest Twoja pierwsza myśl, kiedy się budzisz?
2.  Wyobraź sobie, że od zawsze marzyłaś o wyjeździe do swojego ulubionego kraju. Zbierasz pieniądze, przekonujesz innych do słuszności swojej decyzji i stało się! Twoje marzenie może się spełnić! Niestety nagle najbliższa Ci osoba zapada na ciężką chorobę. Kiedy wrócisz, możesz już jej nie zobaczyć. Co robisz? Wyjeżdżasz czy zostajesz?
3.       Jak jest Twoja ulubiona reklama?
4.       Czy spełniło się jakieś Twoje marzenie z dzieciństwa?
5.       Twoje top 3 ulubionych piosenek tego lata.
6.       Lubisz być w centrum uwagi?
7.       Jaka była najśmieszniejsza historia, jaka Ci się przydarzyła?
8.       Wolisz książki papierowe czy ebooki?
9.       Wyobraź sobie, że wygrałaś milion złotych. Na po przeznaczyłabyś te pieniądze?
10.   Co Cię najbardziej przeraża?
11.   Czym jest dla Ciebie blogowanie?

Nie musicie odpowiadać na swoich blogach, możecie to zrobić tutaj, w komentarzach. ;)
Możesz odpowiedzieć na pytania, nawet jeśli nie jesteś nominowany/a, chętnie poznam Was bliżej. 

19 komentarzy :

  1. Nie lubię krojenia cebuli :) Ja zawszę parzę ją gorącą wodą i wtedy faktycznie nie płaczę, ale spróbuję Twojego sposobu z rozkrojeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis ale przede wszystkim dziękuję za nominację kochana! <3 To bardzo miłe z Twojej strony, że o mnie pomyślałaś :))

    Co do samego posta - dorośli rzeczywiście często zbywają dzieci, gdy te zadają trudniejsze pytania. Widzę to na co dzień w przypadku mojego małego kuzyna. Pytania ma rzeczywiście kreatywne, jednak dorośli zbywają go odpowiedzią w stylu 'i tak tego nie zrozumiesz'. No cóż...nie każdy patrzy głębiej.

    Moim marzeniem również jest odwiedzenie Japonii, jednak zamiast Korei północnej - południowa, ponieważ lubię tamtejsze kosmetyki :D A, i ja też nie lubię lata :D

    Na pytania odpowiem tutaj, ponieważ na blogu miałam już kiedyś podobny wpis a nie chcę ich powtarzać.

    1. Jaka jest Twoja pierwsza myśl, kiedy się budzisz?

    Czy na pewno nie zaspałam dzisiaj na zajęcia?

    2. Wyobraź sobie, że od zawsze marzyłaś o wyjeździe do swojego ulubionego kraju. Zbierasz pieniądze, przekonujesz innych do słuszności swojej decyzji i stało się! Twoje marzenie może się spełnić! Niestety nagle najbliższa Ci osoba zapada na ciężką chorobę. Kiedy wrócisz, możesz już jej nie zobaczyć. Co robisz? Wyjeżdżasz czy zostajesz?

    Oczywiście zostaje - pieniądze czasem są, czasem ich nie ma - bliska osoba natomiast jeżeli umrze, to już nigdy jej nie zobaczę.

    3. Jak jest Twoja ulubiona reklama?

    Nie mam żadnej, bo nie oglądam telewizji - ani w sumie żadnych reklam.

    4. Czy spełniło się jakieś Twoje marzenie z dzieciństwa?

    Hmm...moje marzenia zmieniają się jak w kalejdoskopie - ale może jednym z nich było zjedzenie sushi :)

    5. Twoje top 3 ulubionych piosenek tego lata.

    Są to głównie utwory z anime - 14th song z D Gray Mana, cały sountrack z Nany oraz opening z Paradise Kiss.

    6. Lubisz być w centrum uwagi?

    Nie cierpię! Jestem introwertyczką.

    7. Jaka była najśmieszniejsza historia, jaka Ci się przydarzyła?

    Czerwona mrówka ukąsiła mnie w stopę jak byłam w klapkach i darłam się wtedy w niebogłosy - kobieta wyleciała z Toy Toya (tak się pisze?) w niezapiętych spodniach bo myślała że się pali...(to było w lesie). Rodzina wypomina mi to do dziś :P

    8. Wolisz książki papierowe czy ebooki?

    Papierowe - uwielbiam ich zapach.

    9. Wyobraź sobie, że wygrałaś milion złotych. Na po przeznaczyłabyś te pieniądze?

    Wybudowałabym sobie dom i zapewniła bezpieczną przyszłość. Gdyby coś zostało to chciałabym zwiedzić trochę miejsc na świecie.

    10. Co Cię najbardziej przeraża?

    Że stanę się znieczulona na cierpienie innych jak np. niektórzy lekarze. Wiem, że ludzie są okropni, ale nie można wszystkich wrzucać do jednego worka.

    11. Czym jest dla Ciebie blogowanie?

    Pasją i dzieleniem się swoimi przemyśleniami z innymi, a także świetną zabawą :))


    Zapraszam na swojego Bloga Sakurakotoo

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajne odpowiedzi na pytania. Ważne, żeby faktycznie tych dzieci nie zbywać, tylko ich czymś zainteresować. O cebuli słyszałam, że płaczemy, kiedy wdychamy zapach. Nigdy w to jakoś nie wierzyłam, bo wiele razy zatykałam nos, a i tak łezki się polały :D
    Na pytania odpowiem tutaj.
    1. "A mogłam pójść wcześniej spać"
    2. Oczywiście, że wracam. Wróciłabym, nawet gdyby nikt nie zachorował. Dla mnie każdy powód, by być w domu przy rodzicach, jest dobry. Pamiętam, jak podczas 1 miesiąca na studiach w innym mieście, cały czas myślałam, że ich nie rzucić, bo 5 dni w tygodniu z dala od rodziny, że ja tego nie wytrzymam, a byłam 40 km od domu tylko.
    3. Strasznie lubię reklamę, która ciągle leci w radiu. Reklama Netii. "Mocne uda, mocne uda. Świetnie. Czu-czu-czujesz to?" :D
    4. Prawie. Zawsze chciałam być nauczycielką i jestem już prawie u mety :)
    5. Shawn Mendes - treat you better
    LP - lost on you
    Ane Brun - all my tears
    6. Nienawidzę i unikam tego, jak mogę.
    7. Znasz to uczucie, kiedy coś cię śmieszy, kiedy odtwarzasz to sobie w głowie, ale jak powiesz to na głos, to jednak nie jest takie śmieszne? Ja tak mam, więc pewnie ta historia nie byłaby tak śmieszna, jak mi się wydaje :D
    8. Papierowe. Od ebooków zniszczyłam sobie oczy, więc nigdy więcej.
    9. Najpierw bym rodzicom dom kupiła. Reszta mniej istotna.
    10. Ludzka znieczulica i obojętność.
    11. Powrotem do przeszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Duza dawka pytań, ciekawe.
    Dzieki
    Dobranoc xx

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak zwykle bardzo ciekawy post- o cebuli tyle nie wiedziałam :-) Z tym opalaniem nie przejmuj się, ja również jestem blada jak ściana -w naszym kraju opalenizna to niezdrowa paranoja;-) Dziękuję za nominację kochana, oto odpowiedzi:
    1. Dziś będzie lepiej :-)
    2. Zostaję. Gdy zależy mi na kimś nic innego nie jest ważniejsze..
    3.Nie oglądam telewizji, ogólnie nie lubię reklam.
    4.Marzeniem moim było od zawsze podróżowanie do nowych miejsc i realizuję je ciągle z wielkim podekscytowaniem :-) Chciałam również czarować -to marzenie przekształciłam w zdobycie wiedzy umożliwiającej mi przepowiadanie przyszłości.
    5.Oj,nie pamiętam tytułów ani wykonawców...
    6.Kiedyś lubiałam, ale z wiekiem wolę pozostawać w cieniu.
    7. Gdy byłam mała przykryłam błoto na podwórku wyrywanymi kartkami z moich książeczek, ślicznie je na tej brei poukładałam.Możesz sobie wyobrazić minę mojej mamy?
    8. Zdecydowanie tradycyjne, papierowe :-)
    9.Zabezpieczyłabym przyszłość swojej córki, nie jestem materialistką.
    10.Rasizm na tle narodowym, doznałam tego na własnej skórze i było to najsmutniejsze doświadczenie w moim życiu.
    11.Dzielenie się pasją i poznawaniem nowych przyjaciół

    OdpowiedzUsuń
  6. od zawsze mnie frapowała kwestia płaczu czy cebuli;p dopiero w liceum na biologii pani nas oświeciła xd

    OdpowiedzUsuń
  7. Z cebulą nie można być związanym emocjonalnie :D
    Ja marzę o wylocie do Australii. Choć nie ukrywam, że planuję z chłopakiem za 2 lata polecieć do Japonii na rok :)
    >FOXYDIET<

    OdpowiedzUsuń
  8. Odpowiedziałam u siebie na pytania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawe naukowe ciekawostki przestawiłaś :) Nie wiedziałam o cebuli.
    Dziękuję za odpowiedzenia na pytania.
    O Korei Południowej wiem na prawdę niewiele, ale coś czuję, że pora bliżej poznać to państwo. Za to również chciałabym zwiedzić Japonię! Choć przebrnęłam już przez fazę słuchania j-rocka, to dalej po prostu interesuje mnie tamtejsza kultura. Na pytanie szóste pewnie odpowiedziałabym tak samo. Spodobało mi się to, co moja kuzynka powiedziała na jakimś rodzinnym obiedzie "Każdy etap w życiu jest po to, aby przejść przez niego tylko raz". Mniej więcej tak to brzmiało i podzielam jej zdanie. Niech wspomnienia pozostaną wspomnieniami :)
    Eh, no cóż, nie przyszło mi do głowy, że ktoś jest na diecie. Pewnie dlatego że po prostu lubię jeść i nigdy na żadnej diecie nie byłam.

    Lubię zwierzęta, ale jeszcze nie znalazłam dla siebie idealnego domowego zwierzęcia. Kiedyś zaciekawiłam się akwarystyką, ale przeszło mi. Okazało się, że to wcale nie jest takie proste. Sprzęt kosztuje dużo, a i rybki muszą mieć dużo miejsca. Byłam w szoku, gdy dowiedziałam się, że rybka, która ma 6 cm potrzebuje przynajmniej 20 litrów w zbiorniku.

    OdpowiedzUsuń
  10. O tak pytania trudne, ale za to dzięki tobie mogłam dowiedzieć się bardzo ciekawych rzeczy.
    Dzięki za wiedzę :D
    Pozdrawiam serdecznie
    http://bookparadisebynatalia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Pingwiny to takie urocze stworzenia i choć nie umieją latać to są świetnymi pływakami. :)
    Niby takie proste pytania a muszę powiedzieć, że aby udzielić na niektóre odpowiedzi to miałabym problem.
    Dziękuję za nominację, odpowiem u siebie jak najszybciej postaram się jutro.
    Zaprosiłam Cię na hangouts, będzie mi bardzo miło jak sobie porozmawiamy. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy na szczęście żadne dziecko nie zadało mi tych pytań, chociaż teraz będę wiedzieć co odpowiedzieć. :) Świetny post.

    OdpowiedzUsuń
  13. Haha sama pamiętam jak pytałam o pingwiny :D fajnie by było tak wrócić do tych beztroskich czasów :) Bardzo ciekawie odpowiedziałaś na ostatnie pytanie masz u mnie dużego plusa :D
    Blog o książkach-nowy post

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzieci są fajne, najgorsze pytanie, jakie dostałam, to 'jak robi żółw?' (w sensie odgłosu) ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzieci potrafią zadać czasami takie pytania, że dorosły robi się całkowicie zmieszany :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetne odpowiedzi :) Dzieci potrafią zadać takie pytania, że "ło panie".

    OdpowiedzUsuń
  17. Z chęcią przeczytałam odpowiedzi na te pytania :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zajrzałam tu pierwszy raz, a blog jest tak ciekawy, że zostaję na dłużej! Obserwuję! ;)

    Zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń

☆Dziękuję za Twój komentarz
☆Zostaw proszę link do swojego bloga - odwdzięczę się za Twoją opinię
☆Nie uznaję "obserwacji za obserwację", obserwuję tylko te blogi, które mi się podobają.