środa, 22 czerwca 2016

Oryginalne domy

Dawno temu napisałam post o domachsłynnych, bogatych ludzi. Program „Domy przyszłości” zainspirował mnie do napisania o budynkach, które – podobnie jak domy Billa Gatesa czy Mukesha Ambaniego – zawierają wiele niesamowitych rozwiązań.

Edge house, który znajduje się w Krakowie, zawdzięcza swoją nazwę temu, że stoi bezpośrednio na ośmiometrowej wapiennej skarpie, charakterystycznej dla Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Za projekt odpowiada firma Mobius Architekci, którą kilka lat temu prestiżowy brytyjski magazyn „Wallpaper” zajmujący się architekturą, designem, modą i sztuką umieścił na liście najbardziej elektryzujących pracowni architektonicznych świata. Dom przypomina przewrócone pudełko ze skrzydłami odchodzącymi od niego. Wnętrze domu łączy to, co uwielbia jego właścicielka – naturę, światło i przestrzeń. Dom wyróżnia się także tym, że jest zamknięty na sąsiadów, ale otwarty na ogród i taras. Edge house ma także wiele innych udogodnień – saunę mokrą i suchą, basen, jacuzzi z widokiem na niebo.








Living-garden house w Izbicy to dom projektu KWK Promes. Wyróżnia się oryginalną bryłą oraz tym, że – tak jak w przypadku Edge house – od ulicy jest zasłonięty, a otwiera się z drugiej strony, na ogród i rzekę Narew. Dom ten ma wiele okien oraz szklanych ścian, jednak nie należy martwić się w nim o bezpieczeństwo, ponieważ są one specjalnie testowane i nie różnią się od zwykłych murów. Co więcej, szyby odbijają drzewa, więc człowiek stojący na zewnątrz nie będzie widział, co dokładnie dzieje się w środku. Przy budowie tego domu nie ucierpiało żadne drzewo – architekci tak zaokrąglali budynek, aby nie musieć wycinać roślin. Living-garden house integruje się z naturą, ale to nie znaczy, że nie zawiera nowoczesnych udogodnień. Domem można sterować za pomocą telefonu, np. zwiększyć lub zmniejszyć ogrzewanie, włączyć lub wyłączyć światło, a także podłączyć się do kamer, aby sprawdzić, co się dzieje wewnątrz lub na zewnątrz domu. Taras, który widać na ostatnim zdjęciu, jest na świeżym powietrzu, ale chroni bywalców przed wiatrem. Jest także podgrzewany, a z tyłu schowana jest mini-kuchnia z grillem. Dom dysponuje również prysznicem z przeszkloną szybą od strony rzeki, dzięki czemu można wykąpać się zaraz po kąpieli w pobliskim jeziorze.





Ekodom to przykład, że coś, co jest ekologiczne nie musi być jednocześnie drogie. Autor projektu, Bogusław Barnaś, jest obecnie zaliczany do grona dwudziestu najzdolniejszych młodych architektów na świecie według magazynu „Wallpaper”. Ekodom znajduje się pod Rzeszowem, na obszarze chronionym programem Natura 2000 i graniczy z lasem bukowo-dębowym. Dom zbudowany jest z klocków styropianowych, które składają się razem jak klocki lego i są równie lekkie. Po złożeniu zalewa się je betonem. Sporo okien wychodzi na południe, jednak budynek się nie przegrzewa, ponieważ jest dużo półcienia – słońce jest odpowiednio przefiltrowane i nie pada bezpośrednio na szybę. Dom jest wyposażony w wentylację z rekuperacją – możliwość odzyskiwania ciepła z zużytego powietrza – oraz w system gromadzenia wody deszczowej, który polega na tym, że woda z opadów przedostaje się do zbiornika osadzonego pod ogrodem, a następnie jest używana do podlewania roślin.

klocki styropianowe



Źródła tekstu: program „Domy przyszłości” odc. 1., 2. i 3., własne obserwacje
Źródła zdjęć: bryla.pl, regiodom.pl, archinea.pl, izodom2000polska.com, blog.awx2.pl, blog.nolimitsfx.com

13 komentarzy :

  1. Oo w domu nr 1 z chęcią bym zamieszkała, w sumie w nr 2 i 3 również :) Wszystkie są wspaniałe, a ten prysznic to marzenie ^ ^

    OdpowiedzUsuń
  2. O jejciu! Ten dom w Iławie jest super! Uwielbiam się otaczać naturą, pięknie byłoby siedzieć w domu pić kawę i oglądać co się dzieje z zewnątrz.
    http://www.aleksandramakota.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne są te domy, po prostu marzenie. Jestem tylko ciekawa, ile musiały kosztować. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszystkie domy mnie jednym słowem zachwyciły *.* Pozdrawiam!
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Same ciekawe przykłady, chociaż ja dalej obstaje za przytulnym mieszkankiem w kamienicy lub domem stworzonym przez siebie od podstaw z pomocą architekta :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Te architektoniczne perełki przypominają mi budowle z gry The sims 2 i 3, w którą namiętnie grałam w dzieciństwie ;) Podobają mi się takie wnętrza, ich oryginalność, przejrzystość naprawdę zachwyca :)

    OdpowiedzUsuń
  7. drugi najbardziej by mi odpowiadał, bo po prostu kocham ogromne okna lub też duże części ścian szklane <33
    pomysłowość ludzka nie zna granic, w architekturze to widać i to mi się podoba, bo uwielbiam oglądać takie piękne wnętrza, w przyszłości chciałabym się oczywiście takich dorobić :D

    obserwuję, zapraszam do mnie :)
    http://dezmansowaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. O kurczę, Izbica to bardzo blisko mnie, a nie miałam o tym domu pojęcia :D Technologia idzie nieźle do przodu ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam wcześniej o tych budynkach. Jestem na budownictwie i miałam taki przedmiot jak budownictwo proekologiczne. Tym ostatnim domem świetnie przybliżyłaś mi ekologiczne domy. Mogłam sobie w myślach odtwarzać to, czego się już kiedyś nauczyłam ;)
    Najbardziej spodobał mi się wystrój pierwszego, a pomysł architektoniczny ostatniego.

    CROWDED DREAMS

    OdpowiedzUsuń
  10. O jeju wszystkie domy są cudowne *.* najchętniej zamieszkałabym chyba w 2 domu *.* chociaż drugi też mnie bardzo zachęca! Teraz nic tylko zacząć na niego zbierać hahaha :D

    U mnie nowy post, zapraszam!
    MÓJ BLOG - KLIIK
    NOWY FILM NA KANALE

    OdpowiedzUsuń
  11. Takie domy świetnie wyglądają z wewnątrz. Przeszklone ściany, dużo wolnej przestrzeni, to jest coś co mi się podoba. Jednak jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, chyba wolałabym coś klasycznego.

    OdpowiedzUsuń
  12. Niezłe! ;D

    Zapraszam:
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

☆Dziękuję za Twój komentarz
☆Zostaw proszę link do swojego bloga - odwdzięczę się za Twoją opinię
☆Nie uznaję "obserwacji za obserwację", obserwuję tylko te blogi, które mi się podobają.