piątek, 24 kwietnia 2015

"Na wagę złota", czyli najdroższe substancje na świecie

Złoto wpisało się w ludzką świadomość jako jedna z wyjątkowych substancji, przecież stosowana jest w wielu dziedzinach. Wyroby ze złota są niekiedy bardzo ekskluzywne, a co za tym idzie - drogie. Jednak istnieją substancje i przedmioty, które są o wiele droższe od złota.

   Platynę odkryto w XVIII w. w Kolumbii (Ameryka Południowa). Jej nazwa jest zdrobnieniem hiszpańskiego słowa plata (srebro). Nazwą platina (sreberko) chciano podkreślić małą użyteczność nowo odkrytego metalu. 
   Metal ten po raz pierwszy opisał włoski humanista G.C. Scaliger jako metal nie dający się stopić ani za pomocą ognia, ani żadnych "hiszpańskich sztuczek". 
Naukowcy wykorzystują platynę do prowadzenia eksperymentów; wywodzące się ze związków platyny kompleksy są masowo wykorzystywane jako katalizatory (substancje, które zwiększają szybkość reakcji chemicznej) wielu przemysłowo stosowanych reakcji chemicznych (np. do środków grzybo- i bakteriobójczych oraz antyseptycznych). Jubilerzy z platyny wykonują biżuterię, a producenci leków - medykamenty antyrakowe.
Platyna występuje w USA, Kanadzie, Zimbabwe, RPA, Etiopii.
Cena za gram: 48$ (ok. 178 zł*) 

   Róg nosorożca jest uznawany w krajach azjatyckich za afrodyzjak i lek na potencję. Mimo że wiele badań (w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, a nawet Chinach czy Malezji) udowodniło, że róg nosorożca ma tyle cudownych właściwości, co ludzkie paznokcie czy włosy, mord zwierząt nadal trwa. W Afryce zostało tylko ok. 4 tys. czarnych nosorożców. W RPA w ciągu roku 2010 zginęło ich trzysta, a przez pierwszą połowę 2011 - sto dwadzieścia. W Zimbabwe kłusownicy wystrzelali ponad 90 % czarnych nosorożców. 
Jakby tego było mało, rozmnażanie nosorożców nie jest tak prostą sprawą. Samica nosorożca może zajść w ciążę po pięciu latach życia, a samiec może ją zapłodnić, kiedy skończy dziesięć lat. Po piętnastu miesiącach ciąży rodzi się jeden nosorożec. 
Ośrodki ratowania nosorożców, takie jak Imire, starają się pomóc nosorożcom. Jedyną metodą na to, by zniechęcić kłusowników do zabijania zwierząt, jest odcinanie im rogów. Operacja ta jest dla nosorożców bezbolesna, a choć bez nich nie wyglądają tak majestatycznie, to żyją. Niestety, kłusownicy są bezlitośni - zabijają nawet zwierzęta bez rogów, żeby później niepotrzebnie znowu ich nie tropić. 
Cena za gram: 50-60 $ (ok. 185-222 zł)


   Creme de la Mer to cudowny krem nawilżający wyprodukowany w wyniku czteromiesięcznego procesu bio-fermentacji o niespotykanej skuteczności; każdy, kto regularnie go używa, z dnia na dzień wygląda młodziej. Piękno da się kupić? Oczywiście...! Za odpowiednią cenę.
Cena za 60 ml: 1070 zł**

   Kokaina pozyskiwana z liści krasnodrzewu pospolitego, który pierwotnie porastał tereny Andów (Ameryka Południowa). 
Wielu artystów zażywało kokainę, prawdopodobnie po to, by pobudzić szare komórki do pracy twórczej. Stąd na przykład nowela Roberta Stevensona "Doktor Jekyll i pan Hyde" powstała podczas sześciodniowej sesji kokainowej. Nawet bohater literacki, słynny detektyw Sherlock Holmes nie stronił od wstrzykiwania sobie kokainy dożylnie.
Napój Coca Cola wszedł na rynek w 1886 r. jako mieszanka ekstraktów krzewu koka i nasion drzewa kola. Reklamowany jako "wartościowy napój pobudzający umysł i leczący wszystkie przypadłości nerwowe". Dzisiejsza Coca Cola nadal zawiera ekstrakt z liści koki, producent importuje ok. 8 ton rocznie, jednak narkotyk jest usuwany, a dodanie liści ma wpływ jedynie na walory smakowe. 
Cena za gram: 600 $ (ok. 2220 zł)


   Pluton to radioaktywny pierwiastek chemiczny, metal, otrzymywany sztucznie. Po raz pierwszy zbadany przez amerykańskiego chemika G. T. Seaborga w 1941 r. w ramach Projektu Manhattan. Jedna z odmian plutonu jest stosowana do produkcji broni i w energetyce jądrowej. Dlatego ten pierwiastek wykorzystuje się w reaktorach atomowych i wojsku. 
Pierścień o średnicy 11 cm i wadze ok. 5,3 kg z plutonu o prawie stuprocentowej czystości wystarczy do skonstruowania jednej bomby jądrowej.
Cena 1 g dwutlenku plutonu: 5800 $ (ok. 21460 zł). Czysty pluton może osiągać cenę dwukrotnie wyższą.

Źródła tekstu: life.forbes.pl, tomekmichniewicz.pl, pl.wikipedia.org, 
"A-Z. Mała encyklopedia PWN" wyd. PWN, douglas.pl, własne obserwacje
Źródła zdjęć: pl.wikipedia.org, zwierciadlo.pl, znackovakozmetika.sk, makbet.pl, 

* Za cenę 1$ przyjęłam 3,70 zł, zgodnie z dzisiejszym kursem
** Cenę tę podaje Douglas

____________________
   Mam nadzieję, że szóstoklasistom i gimnazjalistom testy poszły bardzo dobrze. Teraz będziemy trzymać kciuki za maturzystów. ;)

24 komentarze :

  1. Zaskoczył mnie ten krem odmładzający. Ciekawe czy naprawdę działa i czy jest wart swojej ceny.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja i tak najbardziej lubię złoto, a właściwie biżuterię z niego zrobioną :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow jaki ciekawy post, można się dużo dowiedzieć :)
    Szczególnie zaciekawił mnie ten róg nosorożca!
    Pozdrawiam!
    Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  4. Śliczne zdjęcia i ciekawe notki <3
    Coś czuję , że będę wpadała tu codziennie :3
    Zapraszam do mnie :*

    Wspólnie Obserwujemy ? :)

    http://believeinhimselfx33.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy ten post, lubię czytać takie ciekawostki :) Czekam na ciąg dalszy!
    https://sloiczeknutelli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Dowiedziałam się wielu nowych rzeczy, dzięki :D
    Zapraszam do mnie: http://kitty-hat.blogspot.com/
    Blog z ubraniowymi pomysłami DIY i nie tylko..... ;)
    Obserwuję za obserwację!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy post! Super :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Super,dzięki Twojemu postowi dowiedziałam się wielu ciekawostek!Naprawdę interesująca notka :) Zapraszam do mnie :)
    http://julitapankiewicz.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdyby koka rzeczywiście była na tyle obecna w coli, co kiedyś, cena napoju na pewno nie byłaby taka niska... :) Ja do zestawienia dorzuciłabym jeszcze LSD - ceny naprawdę są wysokie, ale i tak kupują... no, co kot lubi.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy post! O niektórych z tych rzeczy nie miałam pojęcia, że są aż tak drogie :)

    Konkursy internetowe

    OdpowiedzUsuń
  11. Zaskoczyłaś mnie...pozytywnie tym wpisem. :)
    PS odpisałam u siebie, jeśli chodzi o maturę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Naprawdę bardzo ciekawy post 😀
    magdasara.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. ...od razu widać, do czego masz słabość :) No, po moim wpisie zresztą też :)

    OdpowiedzUsuń
  14. O wielu rzeczach wiedziałam, ale równie dużo zaskoczenia :)
    obserwuję i liczę na rewanż :)
    http://kajaczi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy post :) wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawy ranking :) Bardzo spodobał mi się ten krem - może w końcu coś, co pomogłoby mi z moimi problemami skórnymi (mega wysuszona, praktycznie nic nie przynosi efektów), ale nie widzi mi się wydawać znacznej części wypłaty na odrobinę mazidła ;D

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawy post, części z tych substancji nawet nie znałam :)

    izilleys.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawy post, wiele sie dowiedziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciekawy post, dużo można się dowiedzieć :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Nigdy nie słyszałam o tym kremie... O reszcie rzeczy owszem, ale nie miałam pojęcia, że zalicza się je do aż tak drogich. Fajnie wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  21. A ja do tej pory myślałam, że to złoto jest najdroższe :D

    matrelsy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Amazing post :)
    Kisses :)

    http://www.itsmetijana.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie byłabym w stanie wydać tyle na jakiś krem, przez który zginęło zwierzę ;/

    NOWY POST NA FABRYCE MIĘTY, POKLIKASZ? :))

    OdpowiedzUsuń

☆Dziękuję za Twój komentarz
☆Zostaw proszę link do swojego bloga - odwdzięczę się za Twoją opinię
☆Nie uznaję "obserwacji za obserwację", obserwuję tylko te blogi, które mi się podobają.