wtorek, 17 marca 2015

Wpadki ewolucji

Nasze ciało zawiera wiele współcześnie niepotrzebnych części, które odziedziczyliśmy po przodkach. to na przykład:

Ósemki zęby mądrości
Naszym przodkom służyły do przeżuwania twarwdego roślinnego pokarmu. Teraz nasze szczęki są zbyt małe, by je "pomieścić". Ósemki ma 65% ludzkości.


Trzecia powieka ― migotka
Fałd spojówki umieszczony w wewnętrznym kąciku oka służy rybom, ptakom i ssakom, osłaniając ich oczy przed urazami, nawilża je i czyści. Pozostałością migotki u człowieka jest fałd półksiężycowaty ― nieduża wypukłość w wewnętrznym kącie oka.



Wyrostek robaczkowy
Ta zaślepiona cewka wyrastająca z jelita grubego umożliwiała naszym przodkom trawienie celulozy.

Gęsia skórka
Skurcze drobnych mięśni wywołują u nas gęsią skórkę, ptakom pozwalają stroszyć pióra, a ssakom jeżyć sierść w obronie przed zimnem lub w wypadku zagrożenia.


Guzek Darwina
U większości ssaków stanowi koniuszek małżowiny. W przypadku człowieka nie pełni on żadnej funcji, jednak niektórzy naukowcy uważają, że ta delikatna deformacja pozwala ssakom lepiej wyłapywać dźwięk.


Kość ogonowa
Wyrastający z niej ogon służy niektórym ssakom do utrzymania równowagi podczas wspinania się na drzewa. 
Mimo że nie mamy ogonów, nadal się nam przydaje ―  jest punktem zaczepu mięśni utrzymujących na miejscu odbytnicę.


Palce u stóp
U naszych przodków ― małp ― stopy były chwytne. U ludzi palce u stóp są zbędne, oczywiście oprócz palucha, który pozwala zachowac nam równowagę, kiedy idziemy.


Źródła tekstu: Angora nr 12, crazynauka.pl
Źródła zdjęć: anident.pl, pl.wikipedia.org, centrum-makijazu.pl, wikimedia.org, zdrowie.gazeta.pl, segritta.p
____________________
Mam chwilowe problemy z internetem. W telefonie internet śmiga jak oszalały, a ten sam w laptopie nie może połączyć się z serwerem, dlatego dziś post pisałam na telefonie. Starałam się jak mogłam, mam nadzieję, że niedługo doprowadzę go do porządku.
Miałam się uczyć, ale za oknem taka piękna pogoda... A zdjęcia pierwszych oznak wiosny same się nie zrobią, prawda? 

5 komentarzy :

  1. Bardzo ciekawy post! Nie wiedziałam, że ta część to trzecia powieka :D Ile człowiek musi się nauczyć ;)

    justyna-and-natalia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli ósemki wbrew swojej nazwy nie mają za wiele wspólnego z mądrością. Od zawsze wiedziałam, że palce u stóp są zbędne, a szczególnie mały palec.

    OdpowiedzUsuń
  3. Woow, dużo się dowiedziałam, post bardzo mi się spodobał. Zawsze właśnie ciekawiły mnie te 8 i teraz już wiem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy post, mega dużo się dowiedziałam!

    W wolnym czasie zapraszam do siebie.
    http://the-fight-for-a-dream.blogspot.com/
    Jeśli blog przypadnie Ci do gustu byłoby mi miło gdybyś zaobserwowała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pieprzone zęby mądrości, nie wiem czy chcą się u mnie wybijać, czy na razie dały spokój innym trzonowcom ;]

    Mój Guzek Darwina jest dość wydatny. Rany Julek - JESTEM MAŁPĄ! :O

    OdpowiedzUsuń

☆Dziękuję za Twój komentarz
☆Zostaw proszę link do swojego bloga - odwdzięczę się za Twoją opinię
☆Nie uznaję "obserwacji za obserwację", obserwuję tylko te blogi, które mi się podobają.