wtorek, 16 lipca 2013

Chrońmy pszczoły!

Coraz częściej ekolodzy alarmują, że ilość pszczół w Europie spada. Albert Einstein powiedział kiedyś, że kiedy pszczoły wyginą, człowiekowi zostaną cztery lata życia. Dlaczego?

Pszczoły żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Tym samym karmią swoje larwy. Przy okazji, zbierając pokarm, przenoszą pyłek z jednego kwiatu na drugi, dzięki czemu powstaje owoc.
Niestety, przez tych rolników, którzy nawożą chemikaliami swoje pola w porach wylotu pszczół, te pożyteczne owady giną. 
Pszczołom zawdzięczamy produkcję jednej trzeciej naszej żywności, ponieważ dzięki tym owadom mamy nie tylko owoce czy warzywa, ale także np. olej. Tak więc jeśli nie będzie pszczół - nie będzie roślin, nie będzie roślin - nie będzie zwierząt, nie będzie zwierząt - nie będzie człowieka...
Warto wiedzieć, że to pszczoły miodne pierwsze zaczynają zapylać kwiaty - najwcześniej wychodzą ze stanu hibernacji oraz o tym, iż rolnicy zarabiają na pracy pszczół piętnaście razy więcej niż na sprzedaży miodu czy innych pszczelich produktów.
Większość pszczelarzy ukierunkowała swoją działalność na produkcję, a nie zapylanie. Natomiast ich koledzy z Niemczech dzięki noszeniu pyłku przez pszczoły zarabiają od sześćdziesięciu do stu euro na jedną pszczelą rodzinę, a w USA - do dwustu dolarów. Ceny podniesiono z powodu spadku pogłowia pszczół, które nazywa się syndromem masowego ginięcia pszczół (ang. CCD).
Jak możemy pomóc pszczołom?
Niektóre pszczoły są aktywne wiosną, inne latem, a jeszcze inne przez cały sezon, więc wybierajmy rośliny ozdobne tak, aby podczas całego sezonu któraś z nich kwitła. Zapewni to pszczołom dostęp do pokarmu. Owady te lubią wrzosy, lawendę, nagietki, dzwonki i dalie, a także kocimiętkę, bazylię, oregano, tymianek i szałwię.
Jak my wszyscy, także pszczoły muszą pić. Dlatego dobrze by było, gdyby w naszym ogródku znalazł się wilgotny mech lub oczko wodne. Nie zostawiajmy jednak szklanki z piciem na dworze, ponieważ ten owad może się w niej utopić.
Od kilku lat prowadzona jest także akcja mająca na celu ochronę pszczół. Na stronie kampanii (pomagamypszczolom.pl) została zamieszczona lista z pięcioma zasadami, które pomogą nam w staniu się przyjacielem pszczoły. Znajdziemy tam także pomysły na urządzenie balkonu czy ogródka na przyjazny pszczołom.

Źródła tekstu: Tele Tydzień nr 28; byceko.pl; powiat-belchatowski.pl
Źródła zdjęć: paranormalne.pl, e-miodmanuka.pl, wogrodzie.cal.pl
_______________________
Dzisiaj trochę krótko, ale jestem na wyjeździe i mam ograniczony dostęp do Internetu, jednak walczę dzielnie z kuzynem...
Mam nadzieję, że miło spędzacie wakacje. 

8 komentarzy :

  1. Kurde... przydatny post. Może kiedyś przyda mi się na referat z biologii. Mam nadzieję, że się wtedy nie obrazisz... Chyba pogadam z rodzicami i zrobimy coś pozytywnego dla pszczół, chociaż muszę przyznać, że się ich boję i chętnie mogły by wyginąć, ale człowiek też... więc :| Idę wykopać dół i zalać wodą -.-

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy blog oraz ładny szablon!

    Obserwuje i zapraszam do mnie
    http://go-to-kitchen.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Fu! Nienawidzę pszczół, jestem uczulona! :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak zawsze mówiła moja pani z polskiego "jest udowodnione, że jak zginą pszczoły - zginie ludzkość"!

    lekkiebzdury.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny blog, bardzo mi się tutaj podoba! :)


    Może obserwujemy? :)
    Wpadaj dyverst.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie przepadam za tymi zwierzętami, ale to co może się stać jest straszne ;/

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam o tej akcji aby chronić pszczoły, bo jest ich coraz mniej :/

    OdpowiedzUsuń
  8. Ach, byłoby cudownie gdybym ja umiała pisać takie fenomenalne artykuły!
    Stałabym się milionerką! :D

    Polecam moją strone : fajowezabawki.pl

    OdpowiedzUsuń

☆Dziękuję za Twój komentarz
☆Zostaw proszę link do swojego bloga - odwdzięczę się za Twoją opinię
☆Nie uznaję "obserwacji za obserwację", obserwuję tylko te blogi, które mi się podobają.